כלים יישומיים
"כמה אבני חן מפסיד אדם, מפני שאבד לו אורך-הרוח לדבר עם הבריות ללא תכלית וכוונה - אלא סתם, כדי להכירם". יאנוש קורצ'אק
קסם סרנדיפיטי נמצא סביבנו, הזדמנויות בעלות ערך מונחות בכל פינה. כדי לחיות באנרגיה המקדמת אקראיות מבורכת וכדי להכניס סרנדיפיטי לחיינו כפיצ'ר ולא כבאג, כדאי לאמץ כמה כלים לחיים האישיים והמקצועיים.
בעולם העבודה
גיוון
בכל פרויקט, משימה או עבודה שוטפת, יש לנו נטייה לחשוב ולעבוד עם האנשים האוטומטיים 'הנכונים' לתוכן המדובר. נסו להכניס לתהליך אדם 'זר' לנושא, בין אם הוא מקהילה אחרת, גיל אחר, או מומחיות אחרת- משהו חדש עשוי להתגלות.
מרחב פיזי
משרדים הם הבית שלנו במקום העבודה ויש בהם מרחבי מפגש שמקדמים רעיונות, שיחות עם חברים מהארגון שאינם בהכרח בצוות המיידי. חשוב להקפיד על מרחב פיזי שמאפשר מפגש אקראי בין העובדים. ואם אין כזה אז ניתן ליזום רוטציות בין חדרים או לתכנן זמן ארגוני שיפגיש בין העובדים ללא תכלית ספציפית.
כלים טכנולוגיים
יש כמה המצאות מתקופת הקורונה שנועדו לקדם סרנדיפיטי בעולם של זום וכדאי לחפש אותם בארגונים שעובדים מרחוק ורוצים להפגיש את העובדים מסביב לברזייה וירטואלית.
שגרות תומכות
ארגון שמקדם סרנדיפיטי יכול להיעזר באנשי ההון האנושי כדי ליזום פגישות ללא תכלית בין עובדים מצוותים שונים, לזמן פורומים חדשים ולהכניס שגרות סרנדיפיטי שמייצרות מפגשים אקראיים.
העברת מידע
בעולם העבודה העובדים והמנהלים נחשפים כל הזמן לידע חדש. זה קורה בכנסים, ימי עיון, פודקאסטים או בחומרים שמגיעים אליהם באופן שוטף. חשוב לייצר ערוצי כניסה לחומרים החדשים ולהניע אותם בצינורות הארגון.
בעולם החינוך
המרחב הפיזי
תכנון המרחב כך שיאפשר לתלמידים ולצוות החינוכי שאינם בהכרח קשורים זה בזה, להיתקל באופן אקראי ולעיתים להחליף מיקום של מתחמים וכיתות.
סקרנות וגילוי
לשמור על מערכת פדגוגית פתוחה שסופגת השפעות חיצוניות, מעודדת את הלומדים לצפות ללא צפוי ומאפשרת שוטטות עם הרבה השראה והפעלת הדמיון. אין תשובה אחת נכונה, יש תהליך ודרך שבמהלכה מתגלות תשובות רבות ופתרונות אפשריים רבים.
ערבובים בין תחומי ידע
אפקט מדיצ'י מספר על המפגש בין עולמות תוכן שמייצר 'רנסנס' ולידה מחדש של יצירה ואומנות. חשוב להפגיש עולמות תוכן שונים כל הזמן.
ערבובים בין גילאים וצוותים
שבירת מסגרות גיל, קבוצה, שכבה – כדי לאפשר למלמדים וללומדים לגלות את מה שנמצא מחוץ למסגרת הידועה והבטוחה שלהם. מפגש בין החינוך הפורמלי ללא פורמלי.
פתיחות החוצה
אנשי חינוך חייבים להמשיך ללמוד ולחקור ולהכניס פנימה למערכת תובנות ולמידות חדשות.
פיתוח כלי חשיבה יצירתית
עידוד חדשנות, יזמות ומרחב לטעות – כדי לתת ללומד מרחב של גילוי והפתעה.
פתיחות החוצה – אנשי חינוך חייבים להמשיך ללמוד ולחקור ולהכניס פנימה למערכת תובנות ולמידות חדשות.
בחיים האישיים
הון חברתי
הגדלת רשת הקשרים שלכם בכל הזדמנות וללא תכלית היא קסם הלחם שעל פני המים.
Hooks & Bombs
כשאתם מציגים את עצמכם לעולם, בכל פגישה עם אנשים, זרקו כמה 'ווים' שמספרים עליכם מעבר לשם והתפקיד (תחביב, המקום בו גדלתם, משהו טוב על עצמכם וכדומה). לצד זה העזו לזרוק 'פצצות' של שאלות, בקשות או הצעות למרחבים קבוצתיים, וככה תגלו המון מתנות קטנות.
לדבר עם זרים
חפשו את הזרים שסביבכם שדרך חיוך ומבט נכונים לשיחה קצרה שעשויה להוביל לגילויים משני חיים.
תודעת מתחיל
נסו לחוות את המוכר והיומיומי כל פעם כחוויה חדשה של מקום, זמן, אנשים.
מצפן ולא מפות
שרטטו לכם כיוון כללי אבל לא את מפת הדרכים המדויקת. כוכב הצפון ינחה אתכם אבל אולי תגלו שבילים שלא ידעתם שיובילו אתכם אל היעד.
ביטול קדושת הזמן
למרות האמרה הרווחת שזמן שווה כסף, זו תפיסה שעשויה לחסום סרנדיפיטי והזדמנויות טובות. לא תמיד נדע "מה יוצא לי מזה" ושאלה כזו מצמצמת את הנכונות לגילויים אקראיים.
לא לדעת הכל
כדאי להרפות מהצורך לדעת כל פרט ופרט. בעולם טכנולוגי שבו המידע זמין לנו בכף היד, צריך באופן מודע לפתח יכולות של גילוי, שאילת שאלות ומוכנות להיות מופתעים.
שוטטות רשתית
בעידן הטכנולוגי ובשפע של מידע אפשרו לעצמכם לשוטט, לגלוש ולגלות עוד ועוד עולמות תוכן עם עיניים פקוחות וחדווה בריאה.
לחבר את הנקודות
למרות הנאום המפורסם של סטיב ג'ובס שמדבר על חיבור הנקודות אחורה, יש אפשרות לזרוק נקודות קדימה, כוונות ופעולות שיחברו בהמשך בין נקודה לנקודה מתוך תחושת בטן ולא מתוך מטרה.