top of page

מהפכת המידע

מהפיכת המידע | הזדמנות לסרנדיפיטי | אישי וארגוני

~~~~~

סרנדיפיטי היא עולם של זיהוי הזדמנויות ושל יצירת הזדמנויות. פעם היא שם ורק צריך לקחת ופעם זה לעשות פעולה ואז לגלות את ההזדמנות. עולם המידע מקיף ומציף אותנו מכיוונים רבים – רדיו, ספרים, פודקאסט, עיתון, מאמר, שלטי חוצות, טלוויזיה ועוד. סביבנו מפוזרות פיסות מידע שלעיתים רלוונטי, לעיתים לא ולעיתים הוא רלוונטי שמתחפש ללא רלוונטי. מה הכוונה? 


קריאה בעיתון יומי למשל היא בדרך כלל הדרך שלנו להתעדכן במה שקורה סביבנו, פוליטיקה, קורונה, חדשות מן העולם. אין לנו כוונה או חיפוש ספציפי של מידע ממוקד אלא הבנה שיש בעיתון תוכן שיכול לסייע לנו להבין דברים, ללמוד אותם או סתם להנות מקצת רכילות. 


הראש הסרנדיפיטי הוא זה שקולט נקודה בעיתון ומחבר אותה לנקודה אחרת. כמה פעמים קרה לכם שראיתם ידיעה או כותרת בעיתון, שלפתם את הנייד, צילמתם ושלחתם למישהו שאולי קשור לנושא בדרך כלשהי? זוהי סרנדיפיטי במיטבה – כי היא מנסה לחבר נקודות בראייה קדימה ולא אחורה (שזה יותר קל).  לעיתים אנחנו מגלים משהו שממש רצינו רק כאשר אנחנו נתקלים בו. יש רגע כזה של גילוי- וואוו- זה בדיוק מה שחיפשתי (כשבכלל לא ידעתי שאני כרגע מחפש). 


חשיפת עצמנו למידע חדש היא דרך חשובה מאד לקידום סרנדיפיטי. מידע הוא לעולם לא רק מידע. הוא מצע לפרשנות תלוית קונטקס ותשומת לב לניו-אנסים. יש כאן גם עניין תרבותי (ספר – Beyond Culture\ Hall 1976) – בגרמניה אנשים נוטים להתמקד בעובדות של התוכן או השיחה בעוד שבמדינות אסיה, בהן יש רגישות גבוהה לקונטקסט, המסרים יותר עמומים וקריאה בין השורות היא חשובה יותר. 

בספר נוסף – Networking Smart    מדבר וויין בייקר על קידום סרנדיפיטי בארגונים דרך מספר עקרונות, אחד מהם מעולם המידע. מידע הוא חשוב בכל תהליך. בכל ארגון יש את אלה שמקבלים הרבה מידע ועליהם לחלוק אותו עם יחידות נוספות בארגון. ולכל קבוצה בארגון יש קשר חלקי עם מידע והיא גם תלויה ביחידות האחרות.  שומרי הסף של המידע הם אלה שגם הולכים לכנסים, לפגישות ולומדים הרבה בחוץ. 


אז הנה כמה עקרונות חשובים בארגונים שיסייעו לכם לקדם סרנדיפיטי:

  • לזהות בארגון את שומרי הסף של המידע. 

  • שיתוף, שיתוף, שיתוף – לא לשמור מידע בבטן. שקיפות מידע (כמו גם יומנים פתוחים).

  • למנות אנשי קשר בין מחלקות שונות עם סדירויות של עדכונים והעברת מידע.

  • אחריות המנהל  - דיפוזיה של חדשנויות Diffusion of innovations – לסייע לעובדים להתגבר על הנטייה הטבעית להתחבר עם הדומים להם. לערבב אנשים. 

  • לשתף מידע לא רק עם הדומים לי, לחפש את השונים, המגוונים שנמצאים במעגל חברתי שונה.

~~~

קחו את זה מכאן וחפשו את פיסת המידע הקרובה אליכם שאולי תגלו דרכה משהו טוב לכם או לאחרים. 



Comentários


bottom of page