top of page

ארכימדס

אאוריקה | ארכימדס | סרנדיפיטי


ארכימדס היה מתמטיקאי ופיזיקאי ביוון העתיקה, אי שם לפני הספירה. העתקים ספורים של חיבוריו שרדו עד ימינו ואיתם גם אגדות. אגדה מפורסמת מספרת כיצד נתבקש ארכימדס ע"י המלך היירון השני לקבוע אם כתרו עשוי זהב טהור. לשם כך היה צורך למדוד את נפחו של הכתר, אך כיצד מודדים נפח של צורה שאינה הנדסית פשוטה? אתגר רציני יש לומר. ואז, האגדה מספרת, רחץ יום אחד ארכימדס באמבט ציבורי ושם לב לעובדה שגופו דוחה מחוץ לאמבט כמות של מים השווה לנפח גופו. מספרים שמרוב התלהבות מהגילוי המקרי צעק ארכימדס "אאוריקה!" (מצאתי) בקולי קולות ואפילו רץ עירום ברחובות העיר. 


אז איך זה קשור לסרנדיפיטי? הסוג הארכימדי (כפי שמכנה אותו ד"ר בוש בספרו) הוא אותה תגלית ממוזלת שפותרת משהו שאנחנו עסוקים בו באופן מפתיע. כשיש אתגר מסוים והוא נפתר בצורה בלתי צפויה. יש יעד אבל הדרך אליו מפתיעה. פה צריך להיות מאד פתוחים לשינוי גישה תוך כדי תנועה. אם מחפשים עבודה חדשה למשל, אבל משקיעים עדיין את המקסימום בעבודה הנוכחית, ייתכן שאחד הלקוחות האקראיים שלכם יהיה זה שבמפתיע יפתח לכם דלת מבלי שביקשתם וההזדמנות החדשה לאו דווקא תגיע מערוצי החיפוש הרגילים.  יכול להיות שתשלחו קורות חיים למקומות רבים ובסוף דווקא איזה דוד רחוק בארוחת משפחתית יביא עימו בשורה. בקיצור- אין לדעת.


דוגמא טובה ראיתי לא מזמן בסדרה המעולה בנטפליקס על הקמת ספוטיפיי -  "הפלייליסט". לאורך הפרקים הראשונים עולה שאלה מאד מרכזית בהקמת אפליקציית מוסיקה והיא שאלת המודל העסקי. למה שאנשים ישלמו על מוסיקה שניתן להוריד חינם באפליקציות פיראטיות שכבר היו קיימות? עורכת הדין של חבורת הסטרט-אפ מביאה פה "אאוריקה" רציני כשמחרוזת החרוזים שקיבלה מסבתה נקרעת בתחילת ישיבה פורמלית כזו, כאילו פדיחה. אבל ברגע הזה היא מבינה את המודל העסקי – אנשים לא ישלמו על אלבום שירים / חרוזים אבל אם הם יעשו לעצמם פלייליסטים אישיים – זו כבר מחרוזת שלהם ועל זה הם ישלמו. ואכן – המודל הצליח. 


אז ארכימדי זה סרנדיפיטי של גילוי אקראי של משהו שמחפשים ולא מוצאים במקום שבו מחפשים.

צאו, חפשו, תמצאו- אאוריקה!!



Comentarios


bottom of page